AKTUALNOŚCI

Obraz współczesnego polskiego projektanta mody w oparciu o badania Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – porażki, recepta na sukces, współpraca z partnerami oraz oczekiwania.

Magda Komarzeniec manager kultury, pasjonatka Łodzi i łódzkich rodów fabrykanckich. Opowie o sukcesie polskiego rynku modowego, o tym, z czym mierzą się przyszli projektanci oraz jak nawiązać współprace z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Moda XX i XXI wieku, a w szczególności dzieła polskich projektantów wchodzą w zakres zainteresowań kolekcjonerskich i popularyzatorskich Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W ubiegłym roku w CMWŁ otwarto dwie wystawy modowe – „Christian Dior i ikony paryskiej mody” oraz „Jerzy Antkowiak – Moda Polska”, które przyciągnęły do instytucji miłośników tej dziedziny kultury. Ambicją instytucji jest stworzenie kolekcji z obiektów autorstwa współczesnych polskich projektantów, a także rozwijanie współpracy z branżą modową. Aby działania w obszarze mody były skuteczne, muzeum zdecydowało się na dwukrotne przeprowadzenie badań z polskimi projektantami marek modowych z kategorii basic, premium i luksusowej. W 2018 roku przeprowadzono dziesięć wywiadów pogłębionych, z projektantami marek luksusowych, które miały pomóc w zdiagnozowaniu tego sektora, wskazać czynniki sukcesu, jak również pokazać możliwości budowania platform współpracy wokół branży modowej m.in. dla lepszego promowania mody polskiej za granicą. Bo choć projektowanie mody to jedna z lepiej rozwijających się dziedzin przemysłów kreatywnych,  polski rynek odzieżowy to jedna z najprężniej rozwijających się branż, a ubrania od projektantów znajdują coraz więcej entuzjastek i entuzjastów w polskim społeczeństwie, to czy możemy już mówić o sukcesie? Czy sukcesem można nazwać utrzymanie się na rynku polskim? Zdaniem projektantów to właśnie, oprócz nagród i wyróżnień przyznawanych przez czasopisma branżowe oraz kapituły konkursów związanych z modą, uznaje się w branży za osiągnięcie. Zdaniem badanych dużo jest także do zrobienia jeśli chodzi o wsparcie władz lokalnych i centralnych, które modę powinny traktować jako promocję Polski na świecie. I choć nie ma jednej recepty na sukces to są działania, które mogłyby pomóc lepiej  rozwijać się temu sektorowi kreatywnemu, a także łatwiej odnaleźć absolwentom szkół artystycznych na rynku pracy. Dzisiaj głowę współczesnego projektanta zajmują nie tylko pomysły na stworzenie nowej kolekcji czy dobór najlepszych tkanin. Ta jedna osoba powinna być po części – ekonomistą, PR-owcem, fundraiserem, organizatorem wydarzeń i skutecznym handlowcem. Jak do tego przygotować projektantów? Jakie najczęściej błędy popełniają w prowadzeniu własnej działalności? O czym marzą? A także jak widzieliby by współpracę z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi? Na te i inne pytania postawione w badaniach odpowiemy podczas jesiennej edycji Targów Mody w Poznaniu, w trakcie II Kongresu Fachowców.